dinsdag 12 augustus 2014

Rood, groen & Halleluja!

Als ik met mensen over mijn geloof praat, hoor ik af en toe wel eens voorbijkomen: ‘Pff, ik zou niet eens eeuwig wíllen leven. Ik vind het prima zo, je wordt geboren en gaat dood. Eeuwig leven is niks voor mij, alleen maar dat ‘ge-halleluja’ in de hemel..!’ En uiteraard kan ik dan niet proefondervindelijk uitleggen hoe een eeuwig leven eruit ziet en hoe dat voelt. Wat ik dan wél uit kan leggen is hoe het voor mij voelt om in een God te geloven die je een eeuwig leven belooft. En ja, hier heeft u weer zo’n typische SPH-vraag te pakken: ‘wat voel je daarbij?’ De kleur die ik erbij voel is in ieder geval rood met groen en het liedje dat nu in mij opkomt is ‘Er is een dag’ (Youtube is your best friend), nog meer SPH-vragen die u beantwoord wilt zien?

Nu echt álle SPH-vragen in één alinea zijn gepropt kan ik alleen maar zeggen: laat het me uitleggen… Een eeuwig leven is iets wat zeker níét logisch is in deze maatschappij. Zoals ik al zei, mensen worden geboren, leven hun leven en op een gegeven moment komt het moment dat je afscheid neemt. Dat is de cyclus van het leven hier op aarde. Tegenwoordig kunnen we het redelijk verlengen en ook verkorten, maar feit blijft dat je ‘komt en gaat’.
Wat ik geloof is dat wij allemaal met een bedoeling op aarde zijn gekomen. In de Bijbel staat namelijk dat God ons geweven heeft in de buik van onze moeders. Vet bijzonder, als je erover nadenkt: God heeft jou en mij gewild! Hartstikke ‘groen’ ook; we mogen op het moment dat krijsende baby’s ter wereld komen al ervaren hoe groot God is, dat het überhaupt bestaat dat je er kunt zijn! Ik geloof dat de christenen op deze wereld dan ook de taak hebben om aan iedereen het goede nieuws te vertellen, het licht staat op groen: ga! Wat het goede nieuws is? Nu we toch met kleuren bezig zijn; het goede nieuws is best wel ‘rood’. Rood, de kleur van bloed. Waarom? Omdat ik geloof dat Jezus in onze plaats en voor onze zonden is gekruisigd. Zijn bloed heeft voor ons gevloeid.

Het goede nieuws stopt hier niet. Anders was het geen goed nieuws, maar een triest verhaaltje, uiteraard. Jezus stond namelijk na 3 dagen op uit de dood! (dat is toch een Halleluja waard, als je het mij vraagt) En doordat Jezus opstond uit de dood en Hij de dood dus overwon, kunnen wij bij God komen als we God aanvaarden als Koning! Dan is de dood voor ons geen afschuwelijk einde, maar een nieuw begin omdat we bij Hem mogen zijn! Een bijzonder nieuw begin zelfs! Dan kunnen we eeuwig leven bij God en Hem alle lof geven die Hij verdiend, en dat is me een hele hoop! Hoe dat er precies uitziet, ik gaf het al aan: ik weet het niet. Wat ik dus wel voel en weet bij mijzelf is dat het pure liefde is dat Jezus mijn zonden op Zich heeft genomen, zodat ik naar God toe kan gaan! Dan zou ik uit elkaar willen springen van dankbaarheid en verwondering, maar eigenlijk kan ik daar alleen maar heel stil van worden: Halleluja, dank U Heer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten