maandag 25 augustus 2014

Loslaten, vertrouwen en...

Al een aantal weken (lees: een week of 6) loop ik met het idee rond om wat te schrijven over de Heilige Geest. Maar als ik er dan over nadenk wát ik hierover kan schrijven, blijft het vaak stil in m’n hoofd. Dat is natuurlijk al een wonder op zich, maar aangezien ik wél graag wil schrijven hierover heb ik besloten om gewoon maar te gaan zitten en te typen.

Misschien is die twijfel/drempel om iets te gaan doen juist ook wel typerend… Zijn we zo druk met alles dat moet kloppen, lukken en passen, dat we misschien wel te weinig ruimte geven aan de Heilige Geest? Ik bedoel: wanneer je gedoopt wordt, is dat in de Naam van de Vader, de Zoon én de Heilige Geest; de Drie-eenheid: Samen Eén.
God als Vader en Jezus als Zoon zijn voor de meeste christenen redelijk duidelijk geworden door de jaren heen - in hoeverre wij dat al kúnnen beseffen. Maar bij de Heilige Geest is dat misschien anders? Hij wil in ons wonen en werken! Dat komt toch wel even héél dichtbij…

Ik geloof dat de Heilige Geest ons de gedachten, woorden en daden geeft die we nodig hebben om (onder andere!) te kunnen getuigen van Jezus. Whauw! Waar waren we eigenlijk zonder de Heilige Geest? Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als de discipelen van Jezus niet de straten op gerend waren en in alle talen vertelden over God nadat ze de Heilige Geest ontvangen hadden? Ik merk dat ik het allemaal best wel spannend vind, want (om het maar even oneerbiedig te zeggen) God wil ons door de Heilige Geest iets vertellen, en je weet dus van te voren misschien niet waar je naartoe wordt gestuurd als je daarnaar gaat luisteren.

Misschien mogen we wat meer vertrouwen op God: Hij heeft ons lief! Misschien mogen we ons ook wat vaker richten op wat de Heilige Geest ons te vertellen heeft en daarbij proberen los te laten wat we zelf vinden. Wanneer we het dan toetsen met de Bijbel en het dan gewoon maar gaan doen, laten, etc. mogen we erop vertrouwen dat we het niet zelf hoeven te doen, maar er de kracht voor krijgen. We mogen onze twijfels, angsten en onkunden (you know what I mean) namelijk loslaten door onze hand in de Hand van onze Vader leggen. Loslaten en vertrouwen. Loslaten van je eigen zaken die je tegenhouden om Gods Weg te gaan en vertrouwen op de liefdevolle Vader die ons geschapen heeft en ons genade geeft door Jezus! Loslaten, vertrouwen en dus ook… doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten