vrijdag 15 augustus 2014

#goedechristen?

Kortgeleden had ik een gesprekje met als onderwerp: ‘Wanneer ben je een #goedechristen?’ En volgens mij gaat het al fout bij die vraag. Hoe komt het dat we gradaties maken in hoe christelijk je bent? We hebben toch ook geen jaarlijkse awardshow in de kerk voor ‘De-hardst-zingende-christen’, ‘De-meeste-aanwezige-christen’, ‘De-minst-zondigende-christen’, ‘De-vaakst-biddende-christen’ of ‘De-christen-die-in-de-meeste-commissies-zit’. Misschien toch eens overwegen zo’n awardshow, dan? Welnee! Als christen hoeven we geen concurrentie te zijn: we zijn een gemeenschap. Geen sportclub of talentenjacht!

Hetgene waar wij als gemeenschap volgens mij voor op aarde zijn gekomen is God de eer geven die Hem toekomt en om zoveel mogelijk te mogen laten zien van de geweldige Liefde van Hem! Waar zouden we dat volgens mij het beste mee kunnen doen? Met liefde. En nee, nu hoeven we niet ‘De-meest-liefhebbende-christen-award’ uit te reiken, maar gewoon beginnen bij het begin. Heb uw naaste lief als uzelf, staat er bijvoorbeeld in de Bijbel. Maar ben je dan een christen als je alle mensen naast je, boven je, onder je -en weet ik veel waar- lief hebt? Volgens mij ben je een christen als je beseft dat God zo enorm veel van je houdt, dat Hij Zijn enige Zoon aan het kruis laat sterven, zodat iedereen die in Hem gelooft eeuwig mag leven! Als je je dat beseft wíl je volgens mij niets liever dat het goede doen en daarin op Jezus lijken. En vanuit daar probeer je dan steeds meer, met hulp van elkaar, de juiste richting op te gaan. Is dat makkelijk om te geloven en te doen? Nee, uiteraard niet. Maar samen kunnen we elkaar daar wel in ondersteunen.

Dus of je nou elke zondag met een beige spijkerbroek en kek blousje naar de kerk gaat of dat je elke keer 10 minuten nodig hebt om eindelijk het goede Bijbelgedeelte te vinden (om er dan achter te komen dat je de verkeerde vertaling hebt gepakt), maakt volgens mij niks uit. Helaas lijken dat soort zaken soms meer aandacht te krijgen dan het opbouwen van elkaar in ons geloof. Misschien moeten we elkaar wat vaker gaan bekijken als broers en zussen van dezelfde Familie, dan als concurrenten die toevallig dezelfde religie hebben. Wanneer we elkaar steeds meer op die manier gaan bekijken, merken we ook dat er überhaupt geen #goedechristen bestaat. Misschien dat we dan zelfs wel wat vaker #samenchristen kunnen gebruiken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten