dinsdag 30 december 2014

Eind goed, al goed?

Het einde van het jaar is in zicht! Een jaar waarin weer enorm veel dingen hebben plaatsgevonden. Zaken die we nooit meer zullen vergeten zoals de vliegramp boven Oekraïne en de rouwstoet die daarna door Nederland passeerde, de uitbraak van Ebola, ‘Minder Marokkanen’, weerloze baby’s die achtergelaten worden, het verdwenen vliegtuig en zo kan ik helaas nog doorgaan tot morgenavond 23:59 uur, want wat gebeuren er veel vreselijke dingen.
Maar ook mooie en bijzondere momenten hebben dit jaar de revue gepasseerd, denk bijvoorbeeld aan de allereerste Koningsdag, The Common Linnets (en de vrouw met de baard), mijn columns-schrijf-avontuur dat dit jaar begon en voor alle christenen onder ons: de Bijbel in Gewone Taal. Jaja, dat kan gewoon allemaal in Nederland.

Dit zijn nog maar een paar van de algemene zaken die hebben gespeeld in de wereld dit jaar. Daarnaast hebben er dit jaar ongetwijfeld in je eigen persoonlijke leven ook enorm veel zaken geschreeuwd om je aandacht, energie en tijd. Van overlijdensgevallen en ziekten tot geboortegolven, van opleidingszaken tot werkgerelateerde shizzles. Van relaties tot vriendschappen en van verloren voorwerpen tot vergeten gedachten. Om ook survivalacties in de Ardennen niet te vergeten…

Als ik nadenk over al deze zaken én nog tienduizend ongenoemde-maar-wel-gebeurde dingen, voel ik me als mens super klein, kwetsbaar en nutteloos. Daarom vind ik het, juist op het einde van 2014, heel erg belangrijk om alles in de Handen van God terug te leggen. Vaak begrijp ik niets van wat er gebeurde, al had ik het graag anders gezien hebben. Maar wat ik wel weet, voel en merk is dat God erbij was dit jaar. Ook op de momenten dat ik het zelf niet zag zitten en het liefst in m’n bed kroop, ver onder de dekens, om maar weg te kunnen vluchten van alle gebeurtenissen of op de momenten dat ik geen idee had hoe ik er voor een ander kon zijn; op die momenten zei God bijvoorbeeld:

Wees niet bang, want ik ben bij je,
vrees niet, want ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik zal je helpen,
je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.
-Jesaja 41:10

Het voelt en ís niet goed om te zeggen: eind goed, al goed. Want veel zaken zijn dit jaar zo verschoven dat het voor de rest van je leven een litteken kan zijn. Maar waar ikzelf van op aan kan is mijn Liefdevolle Vader die zegt: Wees niet bang, want Ik ben bij je; no matter what!

Dit jaar ben ik begonnen met het schrijven van stukjes over mijn geloofsleven. Ik heb gemerkt dat ik het erg prettig vind om van mij af te schrijven en om twijfels, gevoelens en gedachten uit te spreken. Omdat ik het zó enorm onwijs bijzonder vind dat jullie dit ook hebben willen lezen, wil ik jullie daar allemaal, stuk voor stuk, vanuit de grond van mij hart heel hartelijk voor bedanken. Ik sluit graag dit jaar op Goudvisjes af met de volgende zinnen:

‘Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand.
Moedig sla ik dus de ogen, naar het onbekende land.’
-Gezang 300

Ik zie jullie graag volgend jaar weer op Goudvisjes en wens je voor 2015 de Liefde en Kracht van God toe, waardoor je mag zien dat jij waardevol bent voor Hem, of het nou 2014 is, of 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten