maandag 22 december 2014

U-Biblija: elke zondag te zien?

Eigenlijk ben ik op zoek naar het telefoonnummer van John de Mol; ik heb namelijk –al zeg ik het zelf– een fantastisch idee voor een nieuw tv-programma! The Voice Of Holland, Miljoenenjacht, Utopia en Big Brother: eat your heart out! Het nieuwe programma zal levens veranderen, misschien wel hele kerken en met een beetje geluk zelfs de hele wereld!

Het concept zal gebaseerd zijn op dat van Utopia en, laten we eerlijk zijn, dat was vrij gemakkelijk: maak met bijna niets en met een-x-aantal mensen een samenleving waarin je wilt leven. Vergeet dan even dat je 24/7 gefilmd wordt en dat alles wat je doet in de media komt, maar dan heb je ook wel een samenlevinkje te pakken hoor...

Mijn idee, en ik zet mijn telefoon alvast op stil want die gaat nu overuren draaien: U-Biblija! Het concept: zet een-x-aantal christenen op een willekeurig te bepalen plek in een willekeurig te bepalen land en het enige dat ze hebben is een Bijbel en al hun bezittingen, gaven en talenten die ze in hun leven hebben gekregen. Wat is de bedoeling? De deelnemers moeten alles vergeten wat ze weten van de kerk en in de Bijbel gaan lezen wat er in die tijd gedaan werd aan kerk-zijn. Vanaf daar is het de bedoeling dat ze samen een gemeente bouwen die gebaseerd is op God, Jezus, de Heilige Geest en alle andere zaken die over gemeente-zijn beschreven staan. Zo zou je dan al je bezittingen kunnen delen, kom je veel samen en vermenigvuldigt de menigte zich met zeer velen! Iedereen is welkom en iedereen is ook nodig; zelfs de kijkers thuis worden gevraagd om gratis mee te bidden via de U-Biblijapp.

Realistisch programma? Nee, niet echt. Het zal vast geen kijkcijferkanon worden én ik heb ondertussen ook nog geen belletje van John gekregen. Maar is het misschien wel haalbaar om op zo’n manier kerk te zijn? Draait de kerk niet om Liefde in plaats van ‘zien en gezien worden’? Draait het in de kerk niet om gemeente-zijn in plaats van onze maskers opzetten en meespelen? Is de kerk niet een plek waar we samenkomen en doen wat Jezus met zijn discipelen deed? Moeten we daar eens over gaan vergaderen of zijn we al live?

Geplaatst door BEAM op 21-12-2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten