zaterdag 6 september 2014

Liefde is... geen geheim.

Je mag alles van mij weten, behalve mijn pincode. Ohja, en mijn wachtwoorden. En wacht, ook mijn waslijst-met-niet-gepubliceerde-columns blijft niet-gepubliceerd. Om ook niet te vergeten dat ik je niet ga vertellen welk bedrag er op mijn rekening staat. Oké, ook de naam die ik later aan mijn kind wil geven blijft nog even geheim. Überhaupt weet mijn aanstaande het nog niet eens, aangezien ik d’r nog niet gesproken heb. Maar verder, verder ben ik echt een open boek!

Zoveel dingen zijn er in je hoofd die jij als enige lijkt te weten. Waar je misschien al jaren alleen mee rondloopt. Zaken als je pincode, maar misschien ook wel zorgen, moeilijkheden en ervaringen die je liever niet gaat vertellen aan de-buurman-van-twee-hoog. Waarschijnlijk vertel je een deel van die zaken wel aan mensen die je vertrouwd, waarvan je weet dat ze je nooit zullen teleurstellen en vertrouwelijke informatie van jou niet doorvertellen. Tenminste, dat doe ik wel in mijn leven.

Maar er zijn ook dingen die je gewoonweg aan niemand wilt vertellen. Nu heb ik mijn aanstaande nog niet eens gesproken (zoals de oplettende lezer al weet vanuit de eerste alinea – inside information, let u nog op?), dus helemaal uit ervaring kan ik niet spreken; maar ik ga ervan uit dat er zelfs gedachten en gevoelens zijn die je niet eens met je partner bespreekt. Niet zozeer om iets achter te houden, maar omdat je jezelf niet eens helemaal kan kennen. Laat staan dat een ander jou dan kan begrijpen.

Gelukkig weet ik dat er Iemand in mijn leven is die mijn gedachten en gevoelens wél kent. Allemaal. Stuk voor stuk. Of ze nou net zo geordend zijn als de schoenenkast van Obama of even chaotisch als het bureau van mij; God kent mij door en door. Dieper, voller en meer dan ik mijzelf ooit kan kennen. En weet je? Ik vind het heerlijk! Natuurlijk is het fijn wanneer je een maatje in je leven hebt waar je oud mee wilt worden, maar er is Iemand die mij volledig kent, bij mij blijft én van mij houdt: no matter what! Iemand die zelfs vermoord is zodat ik eeuwig mag leven bij mijn hemelse Papa. Bizar toch?! Zoveel houdt Jezus van de mensheid! Ik dacht altijd dat liefde een hart was, maar eigenlijk is het een kruis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten