woensdag 10 september 2014

Ga.

Bij Zijn vertrek naar de hemel sprak Jezus volgens mij geen Chinees. Wat Hij zei was vrij duidelijk: ‘’Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’’ (Staat in: Matteüs 28:19-20)

Het eerste woordje wat Jezus hier uitsprak is misschien gelijk al de kern: Ga. En wat doen wij? Wij bouwen grote imposante kerkgebouwen, organiseren gelikte diensten, komen samen op zondag en doen daar (onbewust) alsof wij perfect zijn of laten in ieder geval onze zwakheden niet graag zien, doen mee met allerlei gezellige commissie. Maar waar hierin zag je het woordje: ga?

Hoe zou het zijn als we deze woorden van Jezus écht letterlijk nemen. Ga. En elke zondag samenkomen is dan natuurlijk niet verkeerd, dat wil ik ook niet zeggen. Maar er is volgens mij zóveel meer dan alleen dat. Wij zijn niet gemaakt om elke zondag met onze maskers op in de kerk te komen, om dan na anderhalf uur thuis de maskers weer af te zetten om weer alleen verder te dealen met onze struggles. Nee, volgens mij is het de bedoeling dat wij mogen gaan! Gaan naar elkaar; om elkaar te ondersteunen en eerlijk te zijn. En zeker ook gaan naar de anderen buiten; ook als je die mensen in eerste instantie liever niet bezoekt of het eng vind om wat tijd van jezelf voor een ander te gebruiken… Zelf vind ik het ook niet altijd even prettig om naar buiten te stappen, maar als de christenen al niet gaan vertellen (op welke manier dan ook) over de liefdevolle Vader, wie gaat het dán doen?

Wanneer we gaan en niet blijven zitten met onze pokerfaces mogen we er 100% op vertrouwen dat God met ons meegaat: Jezus Zelf heeft dit zelfs gezegd tegen ons, hé! Wij hoeven het niet alleen te doen. God is bij ons, en wij mogen als broers en zussen voor elkaar gaan zorgen, elkaar opbouwen en ook naar anderen buiten de gemeente toegaan. Wat wij geloven is toch zeker meer dan een masker op zondag? Is het kruis van Jezus juist niet een opening voor en naar iedereen op de gehele wereld? Zoek elkaar niet op om mooi-weer-te-spelen, zoek elkaar op om te gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten