vrijdag 4 juli 2014

Rokerspaal.

Ben jij christen? Zo ja, dan ben je ook netjes!

Dat heb ik dus niet net eventjes zelf verzonnen (al had dat natuurlijk wel zo kunnen zijn, tsja...) maar dit hoorde ik op het station. Ik zal het uitleggen voor de mensen die het nu niet zo goed meer snappen: ik stond laatst heel netjes op het station te wachten op mijn trein toen er een jongen en een meisje langsliepen. Met mijn enorm nette gedrag (ik ben namelijk een christen, hmm…) hoorde ik 'toevallig' wat ze aan het bespreken waren.

De jongen vertelde dat hij even een rokerspaal ging opzoeken, om te kunnen roken zonder dat anderen er last van zouden hebben. Het meisje begon gelijk te verkondigen dat zij nooit een rokerspaal zocht om te roken, en gewoon haar sigaret overal op stak. Toen begon de jongen te lachen en zei dat hij het netter vind om wel bij zo’n paal een sigaret te roken. Uiteraard sputterde het meisje tegen door te zeggen dat zij óók netjes is, maar natuurlijk vinden wij nu allemaal spontaan dat zij én niet netjes is én liegt! FOEI!

Toen ze (uiteindelijk toch samen) naar de dichtstbijzijnde rokerspaal op het station liepen (en ja, ik hoorde toevallig nog steeds wat ze bespraken) hoorde ik de jongen zeggen dat zijn vader christen is. Een causaal verband tussen het roken bij een rokerspaal en een christelijke vader zie ik nog niet zo 1-2-3, maar als ik het goed begreep had het volgens hem met zijn opvoeding te maken. Het meisje vertelde gelijk dat haar opa en oma christen zijn. Hier hield hun gesprek niet op, maar mijn nette oren konden het écht niet meer verder verstaan...

Volgens mij is het een-klein-beetje-véél-te-kort-door-de-bocht om te zeggen dat christenen netter zijn dan andere mensen. Ook zijn ze niet slimmer, mooier, beter of leuker dan anderen, als je het mij vraagt. Het verschil is uiteraard het geloof, maar wat ik vreselijk zou vinden is als we elkaar daardoor naar het leven gaan staan; als we niet meer samen aan een rokerspaal kunnen gaan staan en als we geen respect meer voor elkaar hebben. Uiteraard mag het duidelijk zijn dat ik het iedereen gun en van harte toewens om dezelfde God als mij te kennen; maar laten we in ieder geval netjes tegen elkaar doen. Dus hierbij dan ook mijn sorry voor het meeluisteren, nette rokerspaal-jongen en nette niet-rokerspaal-meisje! Onder het mom van: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten