donderdag 24 juli 2014

Rustig maar!

Wat is er in deze wereld toch altijd veel haast! De agenda’s staan propvol, geplande afspraken zijn de rode draad van de werkdagen, maar zeker ook van de vrije dagen, de drukte voel je, overal. Je hopt van de ene drukke situatie in de andere. Op straat gebeurd dat bijvoorbeeld doordat iedereen zo snel mogelijk thuis wil zijn, binnen in huis gebeurd dat door onder andere de zaken die je nog moet regelen voor dit-en-dat.

Komen we nog wel toe aan rust? Aan elkaar? Aan onszelf? Komen we door die drukte nog wel toe aan God? In mijn eigen leven merk ik dat ik het zo druk maak dat het mij best wel lekker uitkomt eigenlijk. Gewoon op de automatische piloot, gas erop en gaan! En aan het einde van een dag? Ach, dan plof ik voor de tv en heb ik mijn ‘rustmoment’ met snelle tv-shows, hippe presentatoren en schreeuwende BN’ers. Echt heerlijk zeg, die rust…
Hetgene wat mij opvalt daaraan, is dat ik er gewoon helemaal aan gewend ben geraakt: ‘zo gaat het nou eenmaal in het leven.’

In mijn woordenboek (en volgens mij ook in dat van vele anderen) staat het woord rust er eigenlijk maar één keer in en lees je er zo overheen. Op zichzelf is dat in een normaal Algemeen Beschaafd Nederlands woordenboek ook niet echt heel opzienbarend, maar in mijn woordenboek zou ik dat wél graag een aantal keer met een uitroepteken voorbij willen zien komen. ‘Neem rust!’ is dan voor mij even geen televisie, geen computer, geen afspraken, geen mensen om me heen (nee, ik ben echt niet mensenschuw); echte rust, wat mij betreft.

In eerste instantie klinkt dat nogal saai misschien, maar als ik dan daadwerkelijk probeer om tot rust te komen, merk ik dat het voor mij helpt om dat op deze manier te doen. Voor mij is het een manier om dichterbij God te komen, om de Bijbel in alle rust te kunnen lezen en om daarin te lezen wat een fantastische God we hebben! Gelukkig zijn er ook heel veel verschillende manieren om dichterbij God te komen en om daarin tot rust te komen en mag iedereen daarin ook dingen uitproberen. Uiteindelijk gaat het er vooral en bovenal om bij Wie we tot rust komen en Jezus heeft daar zelf ook iets over gezegd in Matteüs 11: 28-30:

‘Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’ Dát is pas echte rust!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten