maandag 28 juli 2014

Laatst-gezien-functie.

Iedereen op de wereld heeft WhatsApp tegenwoordig. Je moet wel uit de tijd van de Bijbel komen, wil je het niet hebben. Kortom, we zijn allemaal zo lekker bereikbaar. Heerlijk dat we elkaar dag en nacht kunnen appen alsof ons hele leven er vanaf hangt. We appen in groepen, we appen privé, we appen zakelijk, wie appt er met me mee?

Een onvolprezen functie van WhatsApp is toch wel de laatst-gezien-functie. In het web van privacyloze media is dat hét ei van Columbus om net dat allerlaatste beetje zelfcontrole te behouden. En wat vind ik het een rotfunctie, als anderen hem uit hebben staan. Ik wil toch écht even weten of iemand mijn enorm-belangrijk-niet-te-missen-appje wel heeft gezien, per slot van rekening! Wie zou zich nou voor mij willen verstoppen? Het is dat ik bellen vreselijk vind, maar anders...

Heerlijk is het soms, om even te doen of je er niet bent. Om niet te laten zien dat je iets wel degelijk gelezen hebt, door je te verstoppen. Verstoppen is best iets menselijks, eigenlijk. Adam en Eva verstopten zich zelfs voor God, toen ze van de verboden vrucht aten. Verstop jij je ook wel eens voor God? Dat je hoopt dat je de laatst-gezien-functie tegenover Hem uit hebt gezet? Wees niet bang; die functie werkt niet… Ik geloof dat God je elk moment ziet, en dat Hij je kent, meer dan je jezelf kennen kan. En weet je? Hij is blij met je! Hij is niet boos op je, Hij wijst je niet af, Hij is als een liefdevolle Papa die je in Zijn armen neemt. Zelfs als je het zo bond hebt gemaakt dat je de Wifi-verbinding én het 3G-netwerk verbreekt, dat je je sim-kaart weg wilt gooien en onder je bed wilt kruipen; zelfs dan ziet Hij je en heeft Hij je intens lief.

Ook al ben je niet zo blij met jezelf, God kent je door en door. Ook de dingen die je zo ver mogelijk weg wilt stoppen zijn bij Hem bekend. En wat doet Hij? Normale mensen zouden je misschien niet meer zien zitten en weg van je gaan -je ontvrienden- en zetten hun laatst-gezien-functie sowieso uit bij jou. Maar God komt juist naar je toe; want Hij vind je geweldig! Hij geniet elke dag weer van je! Bij Hem is die laatst-gezien-functie zelfs helemaal niet van toepassing! God is altijd bereikbaar: 24/7! Wanneer heb jij Hem eigenlijk het laatst gesproken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten