maandag 14 juli 2014

Extreme Home Makeover!

Move that bus, move that bus, MOVE THAT BUS! Jazeker, deze column gaat over het wereldberoemde programma ‘Extreme Home Makeover’ want zeg nou eerlijk; dat willen we allemaal wel meemaken. Een groepje losgeslagen Amerikanen die op geheel eigen wijze er voor zorgen dat een gezin die het hard nodig heeft, een compleet nieuw huis krijgt. Een Extreme Home Makeover dus. In Nederland hebben we ook zoiets; Eigen Huis en Tuin. Tsja…

Soms verlang ik weleens naar zo’n moment, dat er ineens een stel mensen voor je deur staan om je hele huis te veranderen; alles wat er nu staat lekker slopen om daarna alles op te bouwen en het 100 keer mooier te maken. En ik? Ik word even lekker op vakantie gestuurd naar de plek waar ik het liefste heen ga, heerlijk! Kom je thuis, roep je: ‘Bus driver, Move that bus’ en tadaaa! Dat is nog eens wat anders dan het krioelen-tussen-viooltjes-op-RTL-4.

Ik geloof dat een christen ook zo’n soort Extreme Home Makeover heeft gekregen, doordat Jezus aan het kruis ging om al onze zonden helemaal weg te vegen door Zijn bloed; Hij maakte daarmee alles met de grond gelijk! En uiteraard bracht Jezus daarmee ook een nóg fantastischer en véél groter ‘move that bus-moment’: Hij stond namelijk op uit de dood, zodat wij voor altijd bij Hem mogen zijn!!

Af en toe bekruipt mij weleens het idee dat ik soms meer lijk op het gezellig-in-de-tuin-schoffelen van RTL 4, dan dat ik lijk op de Extreme Home Makeover waarbij ze de radicale verandering volledig doormaken. Ik besef het me soms te weinig: wanneer je Jezus aanneemt als je Verlosser en Redder heb je deze radicale verandering óók gekregen – en uiteraard nog veel meer dan bij zo’n tv-programma waarbij je het daarna weer zelf moet uitzoeken. Als christen hoef je er dan niet eens een bus voor aan de kant te schreeuwen; je krijgt het omdat God je zo enorm veel lief heeft! Hoe groot is onze house warming-party dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten