zaterdag 28 juni 2014

Schillenmasker.

Bijzonder hoe mensen zich steeds meer en grotere maskers kunnen aanmeten. Maskers die je gezicht bedekken en die soms zo lekker gaan zitten dat ze niet meer af lijken te gaan. Maskers die zo naar het gezicht vervormd zijn dat je niet weet of het nou je echte-ik is of je masker-ik.
Nee, ik heb het niet over carnavalsvereniging Het Maskertje, ik heb het hier over een masker van schillen. Vage shizzle?

Ik denk dat je, bij elke situatie die heftig voor je is, een soort van schil over jezelf heen kunt plaatsen. Een schil klinkt misschien een beetje vaag (we zijn toch geen appels?), maar je mag het wat mij betreft ook zien als een muur, vooruit maar weer. Elke keer als je wat heftigs meemaakt kan het zijn dat je een schil plaatst over jezelf. Vaak misschien onbewust, maar ook onbewuste schillen zijn schillen. Uiteindelijk kan het zijn dat je zoveel schillen om jezelf hebt geplaatst dat niemand meer kan zijn wie je écht bent. Soms zie je dat zelf niet eens meer…

Dan heb je misschien wel iemand nodig die als groenteman in je leven komt. Een groenteman voor wie zijn groenten z’n lust en z’n leven zijn! Deze groenteman doet niets liever dan het verzorgen van zijn groenten en die oude, vieze, neppe en lelijke schillen van zijn groenten af te halen. De groenteman probeert zijn groenten te verzorgen en ze zo te maken zoals hij ze voor ogen heeft. Hij voelt zich verantwoordelijk en hij zit vol met liefde voor zijn werk!

Lijkt ideaal hé, zo’n groenteman. Je voelt hem misschien al aankomen: in mijn leven zie ik God als Degene die van mij houdt en mij van mijn schillenmasker wil ontdoen. Om eerlijk te zijn ben ik daar echt niet altijd blij mee, want zo af en toe voelt zo’n schil best beschermend, maar ik geloof dat God het beste met je voor heeft en Hij je échte bescherming kan geven. Hij wil je laten stralen zoals Hij je bedoelt heeft. Volgens mij wil Hij jou geen kort-termijn goed gevoeltje geven door je te laten verstoppen in je schillenmasker, maar wil Hij je een blijvende Liefde laten ervaren die ontelbaar beter is dan al je schillen bij elkaar! En de schillen die daardoor van je afvallen? Die mogen in de groene container. Krijg je er dus ook nog een huishoudelijke tip bij in deze column!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten