zondag 15 juni 2014

Echte mannen.

Om maar gelijk met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: ik ga naar de psycholoog. En wees niet bang, ik ben net zo gek als jij bent. Wat wel van belang is om er gelijk maar even bij te vertellen; mijn psycholoog is een échte! Ze heeft zelfs tissues op tafel staan die je bijna toeschreeuwen dat je moet gaan huilen.

Gelukkig ben ik een man, en echte mannen huilen uiteraard niet. Stel je voor zeg, echte mannen tonen hun gevoel niet eens. Nee, echte mannen hangen met bier voor de televisie, het liefst kijkend naar een voetbalwedstrijd waarbij er letterlijk vuurwerk is te zien. Uiteraard hebben echte mannen een echte vrouw die 90 minuten lang bitterballen serveert. Met mosterd, voor de nog-echtere-man.

Helaas. Mijn psycholoog heeft geen bitterballen, en een sessie duurt maar 60 minuten. Tevens is het enige wat ik daar drink gewoon een glaasje water. Ik zal er maar niet bij vertellen dat ik überhaupt niet drink. En ik huil dus ook niet. Je zou kunnen zeggen dat ik een neppe cliënt ben, en daardoor al helemaal een neppe man. Maar: wat is echt? Speel je echt, of ben je echt? En wat als je echt speelt, waarom zou je dat masker dan ophouden?

De wereld wordt volgens mij een stuk mooier als we allemaal zouden laten zien wie we echt zijn, en wat we echt voelen. Wanneer we ons masker afzetten, en als we door de liefde van Jezus naar onszelf en elkaar kunnen kijken. Dan is iedereen echt en kunnen we elkaar samen opbouwen en bemoedigen! En dat kan volgens mij ook prima met bitterballen in 90 minuten. Met de televisie uit, wel te verstaan.

Helaas voor die tissues heb ik ze dus nog niet hoeven gebruiken, en staan ze mij nu alweer op te wachten voor de volgende sessie. Of ik mijzelf dan echt durf te laten zien? Ik hoop het. Echt!

Geplaatst door BEAM op 11-05-2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten