zondag 15 juni 2014

Eén lichaam.

One. Het thema van de EO-Jongerendag 2014. En ja, ik weet dat je dat zonder streepje schrijft, maar ik ben lichtelijk eigenwijs. We houden het voor het gemak op EOJD. Da’s one woord, en maakt het wel zo gemakkelijk.

Wat een prachtig thema, één Vader die onbeschrijfelijk is; geen woorden die aan kunnen geven hoe groot en machtig Hij is. Geen woorden die kunnen aangeven hoeveel Hij van ons als kleine mensjes houdt. Eén Zoon, Jezus Christus, die naar de aarde gekomen is om Zijn leven te geven. Geboren in een voederbakje en voor de zonden van de gehele wereld gemarteld en aan een kruis gestorven om na drie dagen weer op te staan en de dood te overwinnen! En één Heilige Geest die altijd Dezelfde is gebleven in al die jaren nadat Hij in ons midden is gekomen. Hij werkt nog altijd!
One. Samen één. Een drie-eenheid. Whauw!

Samen één zijn met elkaar. Wie ben ik, dat ik het alleen zou kunnen doen in deze wereld? Dat ik mezelf door dit leven loods zonder hulp? Die hulp van God komt soms uit een onverwachte hoek in de zin van mensen om mij heen, maar soms ook heel bewust uit de Bijbel en soms zie ik de hulp pas als ik achterom kijk en mij besef hoe het af en toe raar kan lopen.

Wij mogen elkaar ondersteunen. Er voor elkaar zijn. Samen één zijn, ja, samen één lichaam zijn! Een hand, een voet, een oog en een oor; niets is overbodig! Hoe dat in de praktijk werkt? Een hand; een klusje doen? Een voet; een wandeling maken? Een oog; iemand zien staan? Een oor; naar iemand luisteren? Noem maar op, zo zijn er ook nog véél meer taken. Iedereen met zijn eigen krachten en mogelijkheden en ondanks of juist dankzij dat, samen één zijn!

Een moeilijke maar toffe opgave! Hoe zou de wereld eruit zien als we écht samen één zijn? Als we in alles dat we meemaken en doen elkaar ondersteunen en liefhebben..?

Nog one ding: volgend jaar wil ik weer naar de EOJD!



1 opmerking: