maandag 13 oktober 2014

Angst: God is er.

Soms heb je van die onderwerpen waar je wel over wilt schrijven, maar komen de woorden gewoon niet, zelfs niet als je er al maanden iets over kwijt wilt. Dit is ook zo’n onderwerp. We noemen het: angst. En een groot beetje persoonlijk is het wel voor mij, aangezien ik er nogal veel last van heb. Mijn angst? Of mensen mij wel leuk, goed, aardig, gezellig -en ga zo maar door- genoeg vinden. Zo, de kop is er af.

Angsten moet je onder ogen zien; je moet weten waar je bang voor bent om er wat mee te doen. Logisch misschien, maar durf jij zomaar een Chinese-reuze-olifanten-gif-spin in je hand te nemen, als je zelfs al gillend op zolder staat wanneer je beneden op het toilet een simpele huis-, tuin- en keukenspin zag lopen? *klinkt herkenbaar dit..* Angsten moeten overwonnen worden, zeggen ze. Maar dan wel graag op mijn manier en onder mijn voorwaarden… Toch?

Ik zag laatst in een filmpje dat er (afhankelijk van de Bijbelvertaling uiteraard) 365 keer in de Bijbel staat dat je niet bang hoeft te zijn. Voor elke dag in het jaar dus 1 keer. (helaas moet je bij een schrikkeljaar dus één bange dag incasseren… Just kidding!) Waarom we niet bang hoeven te zijn? God is er. Bij een CROGS-angst (je weet wel, de afkorting van die vreselijke spin) voelt dat misschien niet zo, maar ook bij een angst zoals ik hem heb voelt dat écht niet altijd zo. Toch is God er. Elke dag. Gelukkig hangt dat niet af van ons geloof daarin en ook niet van jouw Bijbelvertaling als het maar 1 keer gezegd wordt: je hoeft niet bang te zijn; God is er.

Jezus heeft je lief. Zomaar een random zin? Nee. Jezus heeft laten zien dat Hij zoveel van je houdt dat de angst die je hebt om afgewezen te worden, kan ondersneeuwen tegenover die immense Liefde die Hij voor je heeft. Elke dag opnieuw geniet Hij van je als je opstaat en je ding doet, zelfs als jij jezelf haat. Ook al lijkt het of iedereen tegen je is en je denkt hard te moeten vechten om leuk gevonden te worden; niets kan je scheiden van Zijn Liefde! God is er, ook dán, óók in jouw situatie.

En ja, dit is allemaal makkelijk opgeschreven, maar moeilijk om te geloven en om vanuit te leven. Want ook voor mij geldt elke dag: Jezus is sterker dan de angst, maar leg jij je angsten ook daadwerkelijk bij Hem neer? Ik vind het zo lastig, Heer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten