zaterdag 5 september 2015

K3 zoekt K3.

Om hem er maar gelijk in te gooien: zou jij meedoen met ‘Jezus zoekt Discipel’ of je uitdossen voor ‘Hollands Next Jesus Freak’? Zou je er alles aan doen om mee te mogen doen bij ‘Wie is… de Christen?’ of ‘Expeditie Discipelschap’? Ikzelf zou hooguit de herhaling durven kijken, bang voor de waarheid.

Als je mij een beetje kent weet je welk programma ik dit najaar sowieso ga volgen: K3 zoekt K3! Heel België en Nederland stond op zijn kop toen duidelijk werd dat K3 ermee stopte. Het voelde toch alsof ik een stukje van m’n kindertijd zo door de gootsteen weggespoeld zag worden. Gisteravond was het dan ook de start van een zoektocht naar 3 meiden die hun leven zullen zien veranderen en niet meer ongemerkt over straat kunnen gaan wanneer ze straks de nieuwe K3 worden. Misschien beseffen ze zich dat nu nog niet, maar het zal mij niks verbazen als ze straks bang worden van die waarheid.

Wij lijken zo vaak niet in het perfecte-christen-plaatje te passen, wat we zelf hebben bedacht. We komen samen in gebouwen met hoge muren, om maar zo min mogelijk uit de toon te vallen en maar zoveel mogelijk met de eeuwenoude stroom mee te varen. We proberen te leven volgens de Bijbel en ontleden dan ook elke tekst tot ver achter de komma van die ene specifieke Bijbelvertaling. Wanneer er een keer een Nationale Bijbelquiz is durven we natuurlijk onze scores te delen met de hele wereld en ook bij grootschalige evenementen als The Passion willen we best in het publiek staan. Maar wanneer het dichtbij komt draaien we liever onze hoofden weg. Inclusief ikzelf. Bang voor de waarheid?

Dit stukje schrijf ik absoluut niet om een wijzend-christelijk-betweterig-vingertje op te steken. Zoals altijd schrijf ik ook dit stukje eigenlijk voor mijzelf. Want ik ben ontelbare keren heel erg bang voor een waarheid die niet de waarheid is. Een leugen, dus. Wat kan ik nu anders doen, dan de Waarheid er tegenover te zetten?

Wanneer je Jezus hebt aangenomen als je Verlosser is er namelijk niets dat je kan scheiden van Zijn liefde. Ook al voelt het soms alsof de hele wereld je bekritiseerd, je nooit iets goed kan doen of je onzeker bent over wie je bent: je mag weten dat God zielsveel van je houdt door Zijn Zoon Jezus. En nee, dan hoef je niet de beste, leukste, mooiste, bijbelste, laatste of eerste te zijn. Dan mag je worden hoe God je ziet en gemaakt heeft. Dan mag je gaan ontdekken welke talenten en gaven jij mag gaan laten zien.

Dat is een zoektocht, ja. Ik stel dus voor dat we als kerken samen gaan starten met: ‘Christen zoekt Identiteit’. Ik heb mij hierbij aangemeld: spot uit, Licht aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten