dinsdag 18 augustus 2015

Bij het kruis.

Misschien ken je één van de nieuwste Opwekkingsliedjes al: ‘Bij het kruis’, dat is nummertje 775, voor de meeschrijvers thuis. Een prachtig lied, die je wat mij betreft echt even moet luisteren als je dat nog niet eerder hebt gedaan.

Als ikzelf aan het kruis denk, merk ik dat mijn focus vooral ligt op het moment van de kruisiging, hoe afschuwelijk en ondenkbaar pijnlijk dat moet zijn geweest voor Jezus. Ik verwonder mij er elke keer weer opnieuw over wanneer ik erbij stil sta dat Jezus dit voor u, jou en mij deed. Uit pure liefde. Dan gaan mijn gedachten op een gegeven moment naar alles wat er vóórdat Jezus aan het kruisging, heeft plaatsgevonden. Maar ook dat alles wat daarna plaatsvond en misging. Dan denk ik zelfs eventjes aan Adam en Eva, die zich verstopten voor God toen ze van de verboden vrucht aten. Ik zou me bijna willen verstoppen uit ontzag voor Jezus, voor het feit dat Hij voor mij aan het kruis ging en al mijn zonden op zich nam.

Maar ik sta misschien juist wel te weinig stil bij de andere kant van het kruis. Jezus ging voor al mijn zonden aan het kruis, uit liefde! Daar hield het niet bij op, want Hij stond 3 dagen later op uit de dood en bewees dat de dood geen angst meer hoeft te zaaien. De dood is overwonnen door Hem! Vooral het zinnetje: ‘En ik leef door U’ in het bovengenoemde liedje, wil maar niet zo goed doordringen in mijn hoofd.

Jezus is namelijk aan het kruis gegaan, zodat wij kunnen leven door Hem! En niet alleen in de zin van: ‘Als we dood zijn, mogen we bij en door U leven’, wat uiteraard al een wonder op zichzelf is, maar óók in het hier en nu mogen we leven door Jezus’ opstanding.

Jezus zegt in Zijn gebed naar God in Johannes 17, vers 22 zelfs: ‘Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij.’ Daarin gaat het volgens mij niet over wanneer wij niet meer op aarde zijn, maar juist over het hier en over het nu. Wij hebben deel in de grootheid die God aan Jezus gegeven heeft, zegt Jezus zelf. Wonderwaarlijk, als je het mij vraagt.

Het kruis op Golgotha; misschien durf je de Heilige Geest wel voor te stellen als de symbolische berg die je je hele leven uitzicht geeft op het kruis. Die je inderdaad doet beseffen waar je vandaan komt en wat Jezus voor je gedaan heeft, maar daardoor juist ook wat wij nú mogen doen. Met de Heilige Geest aan het roer, mogen we samen op pad gaan, als zus en als broer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten