vrijdag 1 mei 2015

Het roer om?

Ik had echt al miljonair kunnen zijn: drijven in een zwembad van formaatje ‘Dagobert Duck’, reizen in de categorie ‘Hoe schrijf je dat?’ maar ook de gadgets bezitten die de CIA nog niet eens aan zag komen! Het had allemaal al kunnen gebeuren. Maar aangezien ik hier een stukje schrijf en het publiceer op m’n eigen site, kun je op 1 vinger natellen dat het alleen maar dromen zijn, de werkelijkheid is toch wel even anders.

Waarom het mij niet gelukt is? Überhaupt heb ik weinig talent om dat te bewerkstelligen, ben ik van plan om mijn opleiding af te maken én weet ik nog net hoe ik mijn pincode in moet voeren. Beetje sneu, maar oké. De clou is helder: het kan gekund. Als je bijvoorbeeld besluit om te stoppen met school, heb je waarschijnlijk een grote kans om miljonair te worden: hoe kan het anders dat al die beroemde miljonairs amper een zesje konden halen op geschiedenis of aardrijkskunde? De meesten zijn gestopt en besloten het roer om te gooien.

Wanneer je het roer omgooit kunnen er dus spannende dingen gebeuren. Nu ben ik niet zo’n avonturier (ik vind een treinritje van meer dan 30 minuten al snel een wereldreis) dus ben ik erg benieuwd wat ik tegen Jezus zou zeggen, wanneer Hij mij had gezegd: ‘’Kom, volg mij! Ik zal van jullie vissers van mensen maken.’’ (Marcus 1:17) Waarschijnlijk had ik eerst minstens een uitgebreide planning onder ogen willen zien, waarin ik toch zeker op 4 punten een kritische vraag had gesteld in de trant van: ‘Hmm, is het wel handig om…?’. Of zou ik, net als de mannen tegen wie Jezus Zijn woorden sprak, gelijk overtuigd zijn?

Jezus vraagt ons nu ook om het roer om te gooien. Misschien dobber je wel lekker mee in de stroom en gaat het naar omstandigheden wel prima, waardoor je denkt: ‘Nou, ik kom d’r wel.’ Misschien gaat het wel helemaal niet zo goed, maar doe je jezelf sterk voor. In wat voor situatie je ook zit, wat zou je doen als Jezus op dit moment naar je toe komt en zegt: 'volg jij Mij?' Ik geloof dat Jezus niets liever zou willen dan dat jij zegt: ‘Ja, Heer!’

Je had het misschien niet gedacht, maar het volgen van Jezus en je roer daardoor dus omgooien, zal waarschijnlijk niet betekenen dat je maar gelijk een belletje naar school moet doen om je uit te schrijven, zodat je miljonair kan worden. Helaas, pindakaas. Wat het wel betekend is dat je al je zonden, verdriet, pijn en schaamte bij Hem mag brengen. Hij is voor jou aan het kruis gegaan, zodat jij eeuwig leven kunt hebben bij God! Wat kun je dan nog anders zeggen dan ‘Ja, ik wil.’

Je mag al je onzekerheden, angsten, vragen en twijfels bij Hem neerleggen: veilig in Jezus’ armen. Je mag luisteren naar wat Jezus gezegd heeft: ‘’Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’’ (Matteüs 28:18-20)

Wat zijn we dan toch rijk, niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten