zaterdag 26 maart 2016

Waarheid.

De laatste tijd kom ik er achter hoe lastig ik het vind om de waarheid te zoeken, te ontdekken en te geloven. Het blijkt namelijk op de één of andere manier veel gemakkelijker om een leugen te geloven. Alsof je in Wie is… de Mol? zit en in elk ingezoomd beeld een duidelijke hint ziet. Het is zó gemakkelijk: bijna te mooi om waar te zijn. Je wilt niet anders dan van die leugen een waarheid maken. Niet omdat het moet, maar omdat het al zo snel kan.

Het sluipt er ongemerkt in. Hoe menselijk. Gedachten die je gaat geloven terwijl die negativiteit je eigenlijk onderuit slingert. Net zoals Goliath keihard neerstortte toen David vertrouwen had in God en in Zijn waarheid. En volgens mij zit daar ook meteen de kern. Wanneer ik eindelijk een leugen boven water heb kunnen krijgen, moet hij nog door mij verslagen worden om ermee af te kunnen rekenen. Althans, dat dacht ik. Ik pakte een steentje en mikte, maar helaas pindakaas. Ik blijk mijn David-skills toch niet helemaal uitgebouwd te hebben...
Elke keer opnieuw vecht ik door zelf het slingertouwtje in handen te nemen. Elke keer opnieuw verlies ik van mijn gedachten die, na elk kiezelsteentje dat z’n doel mist, steeds groter lijken te worden. Misschien is het herkenbaar?

Jezus heeft gezegd: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” En wij maar mikken…

De waarheid is blijkbaar helemaal niet zo onbereikbaar, ontastbaar en onraakbaar. Ik kom er steeds meer achter dat Jezus de waarheid is en dat Hij genoeg is. Onze kiezelsteentjes zullen nooit de angst kunnen verslaan. Wanneer ik oog in oog sta met Goliath wil ik niet meer radeloos in mijn buidel hoeven tasten, op zoek naar een door mij verzamelt steentje waarvan ik al weet dat die gigantisch naast zijn doel gaat vallen. Wanneer ik als een berg opzie tegen wat zo groots lijkt, wil ik opkijken naar Jezus. Naar het kruis. Naar het lege graf. Naar de dag dat de Waarheid voor altijd overwon.

But the voice of truth tells me a different story,
the voice of truth says, "Do not be afraid!"
And the voice of truth says: "This is for My glory."
Out of all the voices calling out to me,
I will choose to listen and believe the voice of truth.
// Voice of truth – Casting Crowns \\

Vanuit de waarheid die Jezus heeft uitgesproken en heeft uitgeleefd kan pas écht geleefd worden. Sterker nog: stond Hij na 3 dagen niet op uit de dood? Door Jezus’ opstanding heeft de waarheid al overwonnen. Ik kan het, als ik het zo opschrijf, zelf bijna niet geloven en sta alweer met een steentje in mijn hand om op eigen kracht de strijd aan te gaan. Maar ook dan mag ik naar Jezus luisteren wanneer Hij zegt: “Ik ben de waarheid. Kom bij Mij.” Elke keer opnieuw mogen we schuilen bij Hem, mogen we Zijn Naam aanroepen en vertrouwen op Hem. Hij is erbij, want Hij is de Waarheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten