vrijdag 26 februari 2016

Worship at your worst ship.

Misschien herken je het wel: de dagelijkse sleur neemt je mee naar alle kanten van je gedachten, behalve naar de focus op Jezus. Zelfs wanneer het je wel lukt om je te focussen op Hem, zijn er alsnog andere dingen die groter of belangrijker lijken dan Hem. Het kan voelen alsof je Hem de controle niet durft te geven. Iets dat ons misschien allemaal wel bekend voorkomt. Mijzelf in ieder geval wel, om eerlijk te zijn. En ik heb het idee dat het vooral te maken heeft met focus op God én de relatie met Jezus.

Zelf merk ik dat ik het lastig vind om te investeren in die relatie en focus, puur omdat ik niet zo goed weet hoe dat ‘werkt’. Ik lig vaak bij de eerste storm die opsteekt alweer uit mijn geloofsbootje en dobber dan maar doelloos wat rond op de zee. Gelukkig met Jezus als zwemvest, want Hij is er (ook daar) bij. Je bootje is soms niet eens meer te zien wanneer je al een tijdje drijft. En toch, juist op zulke momenten dat we overboord vallen, mogen we God aanbidden. Gewoon zoals we zijn, zelfs in onze meest wankele bootjes. Niet omdat we weten hoe dat ‘werkt’ of omdat we Hem snappen, begrijpen of ervaren. We aanbidden Hem omdat Hem die eer toekomt, aangezien Hij ons niet los laat. Hij staat namelijk boven elke storm of onweersbui in ons leven. Wanneer wij niet weten wat we moeten zeggen, zingen of schrijven is de Heilige Geest voor ons aan het bidden. We hoeven het niet alleen te doen.

Hoe lastig ik het ook vind, hoe moeilijk, zwaar of pijnlijk we ook door ons leven dobberen: Hij is daar, als vuurtoren die op de wacht staat. Maar óók wanneer het fantastisch gaat en wanneer we God weinig nodig denken te hebben in onze levensvreugde: Hij is er. Altijd. Overal. En daarvoor wil ik Hem danken, wil ik een relatie met Hem aangaan; want Hij koos er als eerste voor om die relatie met ons aan te gaan. Jezus gaf Zijn leven voor dat van jou. Zo ongelofelijk groot is Zijn liefde. Wanneer wij dan soms niet goed weten hoe we Hem kunnen aanbidden, mogen we dat bij Hem neerleggen.

Laat ik duidelijk maken: God danken en aanbidden kan op duizenden manieren en op miljoenen plaatsen, Godzijdank! Ook hoeft het niet zo te zijn dat je levensgebeurtenissen ineens drastisch verbeteren als je Hem gaat aanbidden. Wat veranderen gaat is je perspectief, waardoor je anders om je heen gaat kijken. ‘Even on your worst ship, you’ll be able to see His Light to worship.’

God is wie Hij is: de Machtige Liefdevolle Maker. En wij zijn geen slaven of pionnetjes van Hem, wij mogen ons Zijn kinderen noemen. Hij is onze Vader. Die God is het voor mij waard om aanbeden te worden en om in te investeren, hoe moeilijk en onmogelijk dat soms lijkt. Hij gaf het leven van Zijn Zoon, zodat ons leven veilig in Zijn Handen ligt. Voor altijd.

Zelf vind ik de Prayer & Worship-avonden een toffe plek om samen met anderen de focus op Hem te richten. Ik ben dan maar een 22 jarige gereformeerde jongen die wat woorden opschrijft, maar ik merk écht dat er een hele toffe en open sfeer is, vol van Zijn Liefde en Trouw: kom dus gerust eens langs. (Jazeker, dat is een slecht verkapte uitnodiging!)

Geplaatst door Prayer and Worship op 04-02-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten