donderdag 28 januari 2016

In mijn keuze is een Reuze.

Sommige keuzes doen pijn. Een docent zei zelfs tegen mij: ‘Het moet ook wel pijn doen, wil je van je keuzes leren.’ En daar zit zeker een kern van waarheid in, hoe moeilijk dat ook is. Keuzes maken, we doen het allemaal. Dagelijks. Zo heb jij zojuist de keuze gemaakt om deze tekst te gaan lezen. Je kan ook nog de keuze maken om nu weg te klikken, maar dat zou dan toch weer een beetje jammer zijn.

In de afgelopen weken heb ik de keuze gemaakt om een half jaar te stoppen met mijn opleiding. Nu is het internet niet meteen de beste plek om je hart te luchten, dus laten we het erop houden dat ik in het aankomende half jaar ‘aan mijzelf ga werken’. Lekker vaag, maar wel duidelijk. Ofzo.

Een keuze die voor mij reuze moeilijk is om te maken. De mensen die mij een beetje kennen zullen zich dat ook wel voor kunnen stellen. Ik zit ’s ochtends al minstens een kwartier op de rand van mijn bed om überhaupt de juiste sok-keuze te kunnen maken, dus deze opleiding-tussenstop-keuze heeft heel wat kwartiertjes gekost. En dat is denk ik ook alleen maar goed. Hoe kun je anders zo’n beslissing nemen?

Wat ik nu graag had willen verkondigen was een prachtig verhaal waarin ik zou laten zien dat je die keuze wel degelijk anders kunt nemen. Dat ik op een gegeven moment een helder licht zag die de beste keuze voor mij duidelijk liet zien. Een ander tof verhaal zou zijn geweest dat er op miraculeuze wijze een briefje in de Bijbel zat die ik opensloeg, waarop stond wat ik moest doen. Dat was dus allemaal niet het geval. De eerlijkheid gebied mij zelfs te zeggen dat ik zóveel bezig was met de keuze, dat die Bijbel ondertussen afgestoft mag worden.

Gelukkig heb ik God deze periode tóch mogen ervaren. Niet omdat ik dus op zoek was gegaan naar Hem en Zijn plan, maar ik vermoed dat Hij tot mij sprak door allerlei mensen op verschillende manieren. Op van die onverwachte momenten, waar je dan op terugkijkt en er nog eens over nadenkt. Achteraf besef ik dat Hij onder andere op deze manieren heeft laten zien dat Hij erbij is, welke keuze ik ook zou maken.

Ja, zulke keuzes doen pijn. Nee, die keuzes zijn niet gemakkelijk. Jezus zei: ‘’Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.’’

Wanneer wij overspoeld lijken te worden door van-alles-en-nog-wat is God er gelukkig bij. Wij mogen in alles én met alles naar Jezus komen. Ik geloof dat bij Jezus de enige plek is waar échte rust te vinden is voor mij. Hoeveel stof er ook op de Bijbel zit en hoeveel stress in het hart; rust wil ik het aankomende half jaar bij Hem gaan vinden, al lijkt alles te veel. Geen pijn op de aarde die Hij niet heelt. In mijn keuze bleek God Reuze te zijn. Nu is de tijd gekomen om samen ‘aan mijzelf te werken’. Lekker vaag, maar wel duidelijk.

‘Geef Hem je hart; kom met je pijn, zoals je bent.’

2 opmerkingen:

  1. Lieve g. Ik wens je heel veel liefde kracht rust en wijsheid op de weg die je komende maanden gaat bewandelen samen met de heer.
    🐟🐟erica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de mooie reactie, Erica! :)

    BeantwoordenVerwijderen