zaterdag 19 december 2015

Fittie in m'n koppie.

Ik hoef je niet te vertellen dat deze wereld zo’n beetje altijd in oorlog leeft. Ik hoef je niet te wijzen op de feiten vanuit het Midden-Oosten, op de reacties vanuit Amerika, de ontwikkelingen in Europa, de zorgen in Azië en ga zo maar door. Het is allemaal bekend en we weten hoe het eruit ziet.
Daarom is het ook dat we er soms voor kiezen om onze televisie eventjes uit te doen of om heel even onze telefoon aan de kant te leggen. Om ons te focussen op andere dingen. Op zaken waar we wel wat mee kunnen of waar we gewoon even mee op andere gedachten worden gezet.

Hij hoeft mij niet te vertellen dat mijn hoofd altijd het epicentrum van zogenaamde aardbevingen is. Hij hoeft mij niet te wijzen op mijn tekortkomingen, op de geschiedenis van mijn verhaal, op de verkeerde gedachten die ik te vaak koester en Hij hoeft mij ook echt niet te vertellen hoeveel ik faal. Het is bij zowel Hem als bij mijzelf wel duidelijk. We weten hoe het eruit ziet.
Daarom koos Hij ervoor dat hij mij wilde laten zien dat Zijn liefde groter is dan de fittie in m’n kop, dat Zijn liefde zelfs levensreddend is. Zijn liefde stroomt als een bruisende rivier van een berg die zijn weerga niet kent. Met woeste koppen. Van schuim, gelukkig.

Hoe goed is het dan om mijn koppie omhoog te steken: om te kijken naar boven de bergen die voor mij opdoemen. Als je heel goed kijkt zie je daarboven op die berg een kruis. Een groot, ruwhouten kruis. Beneden aan de berg staat een net-zo’n-houten kribbetje, die laat zien hoe sterk Jezus door Gods kracht recht tegen de woeste rivier in is gegaan. Naar boven toe, de Redding van de wereld. Jezus is op aarde geweest. Hij is tegen de regels van religie ingegaan om te komen op Golgotha, de plek waar hij aan een kruis geslagen zou worden. De plek waar God overwon.

Kijk maar naar dat kruis. Het is leeg. Jezus overwon de dood. Jezus liet ons zien dat we verder mogen kijken dan de fitties in ons koppie en in ons hart. Dan de tranen van verdriet of de pijn van wat ons is aangedaan. Jezus liet Liefde zien. De Heilige Geest kan ons nu elk moment vertellen hoe geliefd we zijn. Hoeveel God om ons geeft en hoe blij God is als we Hem zoeken. Welke fittie er ook is, ik hoop dat ik mijn koppie steeds een beetje meer naar het kruis mag laten kijken. Hoe intens moeilijk het ook is en hoe hard de fitties blijven vechten:

Ik sla mijn ogen op naar de bergen,
van waar komt mijn hulp?
Mijn hulp komt van de HEER
die hemel en aarde gemaakt heeft.
- Psalm 121:1-2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten