zondag 1 november 2015

Heeft mijn hart Miley Cyrus nodig?!

Tsja, ze hadden er in Jericho zeven dagen voor nodig totdat die muur neerdonderde. Zeven dagen rondjes lopen. Ik heb überhaupt nog nooit meegedaan met de Avondvierdaagse, dus mij niet gezien. Misschien dat het Avondvierdaagse-fiasco er ook wel voor zorgt dat de muren van mijn hart nog recht overeind staan. Ik heb namelijk nog nooit een week lang om mijn hart gelopen en als ik het zo opschrijf klinkt het vooral als het begin van een slechte horrorfilm…

Omdat je er waarschijnlijk enorm duizelig van zult worden als we die horrorfilm daadwerkelijk laten regisseren, vraag ik me af hoe die muren dan wél gesloopt kunnen worden. Huren we Miley in met haar wrecking ball? Is Bob de Bouwer of Mega Mindy de aangewezen persoon voor zo’n klus? Is het een kwestie van (hoe christelijk) zeven dagen non-stop Bijbellezen?

Waarschijnlijk zullen de meeste christenen nu al heel hard tegen hun scherm aan het schreeuwen zijn: het is Jezus!

Het klinkt zo gemakkelijk, mooi en simpel. Vraag Jezus om de muren van je hart af te breken, steen voor steen. Op Zijn tijd en met Zijn liefde. Het klinkt te mooi om waar te zijn…

De muur die je hebt opgetrokken doordat er zoveel dingen gebeurden. Je koos voor de veilige manier, althans de manier die je zelf nog enigszins in de hand kon houden. De manier waarop je mooie-zelf achter een waas van verdediging verdwenen leek. En nu zou Jezus die grote en hoge muur wel even Persoonlijk komen afbreken? Liever niet, als ik eerlijk ben.

De angst voor wat er gebeuren gaat wanneer die muur omkukelt met Jericho-taferelen (waarbij je toevallig vergat om je rode sjaal over de muur te hangen) is enorm! Wat blijft er nog over van mezelf als de door-mij-voorgehouden muur, steen voor steen afgebroken gaat worden?

Jezus weet het. Ik geloof dat Hij namelijk al lang en breed door onze muren heen heeft gekeken en Zijn bloed als markering heeft geschonken aan het kruis. Je zult niet omvallen in de duisternis, er is geen sprake van een vrije val zonder einde. Voor elke steen die Hij weghaalt, plaats Hij namelijk je nieuwe identiteit. Eentje waardoor de mensen Jezus in jou gaan zien. Zijn bloed zorgt ervoor dat wij omringt worden door onze nieuwe identiteit: in Jezus.

Hoe moeilijk het ook voor sommigen (en zeker ook mijzelf) is: Hij wil graag dat wij Hem alle stenen geven. Zijn bloed maakt ons vrij van de muur van de vertekening en doet in Hem onze nieuwe identiteit stralen. Zijn liefde faalt niet en Hij laat ons niet los, zelfs als wij vast denken te zitten tussen de muren van ons masker.

Geplaatst door BEAM op 25-10-2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten