zondag 15 maart 2015

Wat ze je niet vertellen over screenshots...

Wanneer ooit iemand in mijn leven zou vragen waarom ik (g)een screenshot zou willen zijn, is dat eigenlijk vrij gemakkelijk uit te leggen. En dat is fijn, want je weet maar nooit wanneer je die vraag krijgt; laten we eerlijk zijn. En een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus doe er je voordeel mee.

ls screenshot-zijnde is er natuurlijk niks fijner dan al die mooie en toffe, leuke en grappige, hilarische en onvergetelijke momenten voor eeuwig en altijd bij je te houden – beter gezegd: om al die momenten te zíjn. Wat een feest wanneer je altijd kan zien welke über-hilarische momenten nooit meer vergeten gaan worden! Wanneer je geluk hebt word je zelfs tot ver over de Atlantische Oceaan verstuurd en bezorg je, naast jezelf, ook andere mensen een lach op het gezicht. Ja, het leven van een screenshot is zo gek nog niet. Lang leve de #happy #selfie #lovemylife.

Maar… wat nou als jij nét dat ene screenshot bent die een vreselijk en pijnlijk moment vast moet leggen. #awkward #fail #pain. Bijvoorbeeld zo’n onpersoonlijk berichtje met drie woorden: ‘Het is uit.’ Of andere afschuwelijke momenten, die worden vastgelegd door mensen die dat willen verspreiden. Ja, óók tot ver over de Atlantische Oceaan. Stel je voor dat jij, als screenshot, net dán wordt gemaakt. Dikke vette pech. Balen man, had je maar meer je best moeten doen om een leuk leventje te gaan leiden. #eigenschuld?

Wat ben ik blij dat ik geen screenshot ben die in een moment leeft vanwaar je nooit naar voren of naar achteren kan kijken. Wat ben ik blij dat ik als mens leef; en naast heel veel onbeschrijfbaar verdrietige momenten óók niet-te-filmen-wauw-momenten meemaak! En wanneer die momenten van pijn overheersen, mag ik proberen om niet alleen maar te kijken naar die donkere situatie. En ook hoef ik niet alleen maar te teren op een te gekke situatie van vroeger. Nee, ik mag (door alles heen) kijken naar Boven, naar een kruis waardoor onze God in elke situatie in ons leven betrokken is met ons, of we dat nou voelen of niet. Een kruis dat ervoor zorgde dat Jezus’ liefde verder reikt dan welke oceaan dan ook!

Zijn liefde wil je ook bereiken wanneer er een screenshot in je hoofd vast lijkt te hangen en op geen enkele manier lijkt te verdwijnen. Zelfs dán is Jezus daar. Hij heeft de dood overwonnen. Maximaal. Voor altijd. Niet om te zeggen: ‘Fijn hé, elke keer als je aan Mijn daad van liefde voor jou denkt, is het eventjes goed en krijg je een prettig gevoel.’ Nee, Jezus hing aan het kruis en stond op uit de dood om tegen jou te kunnen zeggen: ‘Ik heb je lief, onvoorwaardelijk en voor altijd. Alles wordt nieuw, ook wanneer jij dat misschien niet lijkt te zien!’

Geplaatst door BEAM op 01-03-2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten